Verder kijken dan je computerscherm groot is....
Ik heb op pedagogisch-didactisch vlak flinke sprongen gemaakt dit jaar; gelukkig maar, want daar ben ik deze studie voornamelijk voor begonnen. Een gebied waar ik totaal niet verwacht had deze stappen te zullen maken tijdens de opleiding was de ICT.
Toen Eefje Thomassen, docente onderwijskunde en intervisie begin 2015 het project Mediawijsheid aankondigde, was ik daar in eerste instantie wat sceptisch over: "Oké, weer een project waarvan we de tools uiteindelijk toch niet van zullen gebruiken in de praktijk", was mijn eerste gedachte. Nou dat had ik dus even helemaal mis!!
En ik hoef hier eigenlijk geen voorbeelden aan te halen, want het feit dat je op dit moment mijn blog aan het lezen bent verklaart in wezen genoeg. Dit had ik namelijk een jaar geleden nooit gemaakt en dan niet omdat ik het niet zou kunnen, maar gewoon omdat ik het in mijn werk op dat moment (nog) niet nodig had.
Ik ben me er na de start van de studie pas bewust van geworden dat ICT een absolute must is in het onderwijs. We moeten mee met de doordenderende technologische ontwikkelingen en het onderwijs daarbij voorop.
Ik vind het dus een erg goed iets dat hier tijdens de studie veel aandacht voor is en het komt werkelijk overal in terug:
- in de opdrachten van Kunst Algemeen d.m.v. het maken van een website of blog
- in het vak Historie Toegepast d.m.v. een presentatie en dan liefst iets digitaal
- in het vak Theorie Toegepast d.m.v. het gebruik van muzieknotatie sofware (Sibelius of Finale)
- enz., enz. want waar zit het niet in?
Maar met het project mediawijsheid zijn we nog een stuk verder gegaan. Tijdens twee sessies zijn er veel nieuwe programma's en apps voorbij gekomen. Veel kende ik er op zich wel van naam en ik wist vaak globaal ook wel wat je er mee kon, maar er mee gewerkt had ik eigenlijk nog weinig, laat staan toegepast in de praktijk.
Toepassen maar
Sinds de beide sessies en door de bijbehorende opdracht ben ik uit nieuwsgierigheid allerlei programma's gaan uitproberen; eerst voorzichtig thuis, maar al snel ook mijn eerste toepassingen ervan in opdrachten/presentaties van de opleiding en inmiddels ook veelvuldig in mijn stage lessen. De leerlingen vinden het geweldig, mede doordat ze hun telefoon bij sommige toepassingen mogen gebruiken, maar het werkt enorm stimulerend.
De programma's waarmee ik inmiddels aardig overweg kan zijn:
- Camtasia (een geweldige screencast programma met vele mogelijkheden)
- Snagit (het goedkopere 'uitgekleede' broertje van Camtasia)
- Wordle en Thinglink (voor het maken een wordcloud)
- Kahoot (wie gebruikt het inmiddels niet)
- Voicethread (voor het opnemen en delen van korte audio opnames)
- Blogger en een klein beetje WordPress
In de presentatie voor Historie Toegepast heb ik een soort Flipping the classroom gemaakt m.b.v. een dynamische powerpoint met mijn eigen stem als VoiceOver.
De presentatie is hier te bekijken of te downloaden.
Echt mediawijzer geworden
Het mediaproject heeft mij een flinke boost gegeven en is voor mij in ieder geval aanleiding geweest om er echt in de duiken en inmiddels heb ik een aantal programma's ook geïntroduceerd bij mijn collega's op de stageschool.
De verschillende media in mijn blog zijn gemaakt met behulp van combinaties van verschillende (nieuwe) programma's; genoeg drang tot vernieuwing dus.
De verschillende media in mijn blog zijn gemaakt met behulp van combinaties van verschillende (nieuwe) programma's; genoeg drang tot vernieuwing dus.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten