zaterdag 4 juli 2015

Onderwijskunde (OK)

Tijdens de lessen onderwijskunde, die gegeven werden door Eefje Thomassen, hebben we ons bezig gehouden met de volgende onderdelen:

  • Leren en ontwikkeling, met o.a. de verschillende leertheorieën
  • Communicatie, interactie en groepsdynamiek belicht vanuit verschillende theorieën
  • Ontwikkelingspsychologie van het jonge kind tot adolescent
Bovenstaande nogal theoretische onderwerpen zijn met behulp van meerdere (interactieve) werkvormen zeker 'tastbaar' gemaakt. Soms verliep de kennisoverdracht wat moeizaam, maar na verloop van tijd werden de essentie van het vak en de behandelde onderwerpen mij steeds duidelijker.

Zoals bij meerdere vakken het geval is heb ik ook hier heb ik pas in de tweede helft van het jaar een koppeling kunnen maken tussen de theorie van de lessen en de praktijk tijdens mijn stagelessen.
  • De Roos van Leary
Mijn Roos van Leary (met dank aan de CoCo leerlingen)


De Roos van Leary is een communicatiemodel dat is voortgekomen uit psychologisch onderzoek naar de werking van gedrag. De roos gaat uit van actie en reactie, oorzaak en gevolg, zenden en ontvangen.
Als we het over reflectie hebben dat is dit wel een hele mooie tool om tot zelfreflectie te komen.
Ik vond het mooi om te zien dat mijn zelfbeeld vrij aardig overeen kwam met dat van de leerlingen.
Ik heb hier in een later stadium nog met een klein groepje leerlingen over gesproken die zelf navraag kwamen doen naar de uitkomst en daar bevestigden ze deze nogmaals.

Een laatste onderdeel van de lessen onderwijskunde was een presentatie van ± 45 minuten over het  onderwerp: Leren communiceren.

Op deze opdracht heb ik me behoorlijk verkeken; mede door tijdgebrek - ik zat op dat moment midden in de repetities (eindfase) van een grote musicalproductie - kreeg ik de presentatie maar net op het nippertje klaar en stond ik na een nachtje 'doorhalen' allerminst relaxt mijn les te presenteren aan de rest van de groep. Iets waar ik normaal gesproken niet zo'n moeite mee heb.
Volgens mijn medestudenten was de presentatie toch heel netjes, duidelijk en interessant... pfff.


Te laat begonnen? Misschien, maar op dat moment moest ik gewoonweg keuzes maken. De tekst van mijn presentatie - het is echt een heel interessant onderwerp - is hier te bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten